Eskrim Nedir?
Eskrim, önceden saptanmış kurallara göre, farklı teknik özelliklere sahip, kesici ve delici olmayan flöre, epe ve kılıç olarak isimlendirilen üç silahla yapılan olimpik bir mücadele sporudur.
Eskrim bir sporcuya neler kazandırır?
Eskrim, satranç gibi, birkaç hamle sonra ne yapılması gerektirdiğini düşündürdüğü gibi, bunun çok kısa sürede olması gerektiğinden, zamanında karar verme, dikkat, sürat, dayanma gücü gibi kişisel refleks ve yeteneklerin gelişmesine yararlı bir spordur. Eskrim fizik ve ussal öncelikleri en iyi şekilde ve en geniş ölçüde geliştirmesi yönünden herkese sağlık verecek bir spor olarak kabul edlimiştir. Eskrim, yapılmasındaki geniş tekniği, inceliği ve adelelerin yerine göre düzenini sağlaması bakımından bir sanat olarak anılmaktadır. Her hamle hareketinde oldukça ağır olan vücudu üstün bir süratle, çeviklik ve kolaylıkla ileri ve geri götürmek çok büyük bir adele çalışmasını gerektirmektedir. Bu çalışma sayesinde solunum hareketinin gelişmesi ve kan dolaşımının artması, buna bağlı olarak vücut ısısının yükselmesi alınan gıdaların kolayca yakımı ve kana geçmesi sağlanmaktadır. Bunlardan başka besi yakımı üzerinde büyük etkisi olduğu gibi ter ve idrar salgısı yönünden bu sporun önemi büyüktür. Ayrıca sinir sistemi üzerinde düzenlemeyi sağlar, özellikle görme ve elle dokunma hislerini geliştirir. Eskrim vücudun değişik yerlerine en geniş ölçüde uzanma ve gerilme imkânını vermekte, adelenin en kısa sürede harekete geçmesini, gerektiğinde de tekrarlanmasını sağlamakta olduğundan en süratli spor olarak kabul edlimiştir. Ayrıca eskrim süratle hareket halinde iken karar verme, hareket ve yön değiştirme imkânını vermekte olduğundan refleksi en geniş ölçüde geliştirmektedir.
Müsabaka Şekli
Maçlar, iki eskrimci arasında, vuruşma alanı 14mt. x 2mt. olan bir pist üzerinde yapılır. Pistin ortasında sağa ve sola doğru ikişer metre mesafede aşlama çizgisi bulunur. Müsabıklar vuruşmaya başlamadan önce başlama çizgisinde durup selamlaşırlar, sonra da ‘’En garde’’ komutuyla vuruşmaya başlama pozisyonuna geçerler ve hakemin ‘’Allez’’ komutuyla vuruşmaya başlarlar.
Her üç branşta da vuruşma sonucunda meydana gelen tuşları gösteren elektronik bir cihaz mevcuttur. Hakem, bu cihazın yardımıyla ve atak, savunma gibi hareketleri dikkate alarak tuşu kimin aldığını belirler. Tuş göstergesi olarak da isimlendirilen bu cihaz üzerinde beyaz, kırmızı ve yeşil olmak üzere üç değişik renkte lamba bulundurur. Kırmızı ve yeşil renkli lamlara geçerli tuşları, beyaz lamba ise geçersiz tuşları göstermektedir.
Karşılaşmada tek söz sahii hakemdir. Karşılaşmayı başlatır, durdurur, hareketlerin kuraşşara uygun olup olmadığına karar verir. Turnuvalarda önce beş sayılık grup maçları yapılır. Daha sonra on beş sayılık eleme maçlarına geçilir. Kuralların çiğnenmesi durumunda çeşitli cezalar bulunmaktadır. İlk kural ihlalinde uyarı, tekrarı durumunda rakip lehine puan yazılması, vuruşun geçersiz sayılması gibi. Daha ağır olarak, erteleme, karşılaşmaya son verme ve ihraç cezaları da verilebilir.
Eskrimde hangi silah söz konusu olursa olsun iyi bir oyuncu için en önemli ve güç nokta, oyun sırasında gerçek niyetini gizlemek ve aynı zamanda rakiin niyetini sezerek ona göre bir oyun stili ortaya koymaktır. Teknik hazırlıkları ve fiziksel güçleri denk de olsa, eskrimciler o günkü formlarına, doğru tahminde bulunma yeteneklerine ve taktiklerini uygulama biçimlerine göre birbirlerinden ayrılırlar. Elektrikli sinyal düzeni flöre ve epede dürtüşün gerçekten yapılıp yapılmadığını gösteren bir düzendir. Şu parçalardan oluşur: Silahın ucundaki yaylı düğme; bu düğme dürtüş anında temasla lambanın yanmasını sağlar. Silaha bağlı tel; bu tel silahın siperinden geçerek gardın iç kısmına kadar gelir, burada oyuncunun yeleğinin altından geçerek arkasından çıkar ve sarıcı makaraya bağlanmış tel ile birleşir (anilör: pistin ucuna yerleştirilen sarıcı makara, aşağı yukarı yirmi metre uzunlukta esnek tel taşıyan bir bobindir; bobin sağlam bir yay sayesinde, eskrimcinin hareketine göre teli sarıp boşaltarak telin uzayıp kısalmasını sağlar). Son olarak da sarıcı makara bağlantı kablosuyla kontrol aletine(apare) bağlanır. Üzerinde lambalar bulunan kontrol aleti dürtüş anında elektrik akımımın kapanmasıyla yanan lambalarla sayı alan oyuncuyu belirler.